برنامه های شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای ارتقای رقابت پذیری

یک امتیاز ویژه 

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بهره گیری از دانش روز دنیا و با تکیه بر توان داخلی، یکی از پیشر فته ترین واحدهای تولید آهن اسفنجی در کشور به شمار می آید که به منظور افزایش سطح رقابت پذیری خود در صنعت فولاد، برنامه های متعددی را در دستور کار قرارداده است. از جمله اقدامات این شرکت می توان به برنامه ریزی برای توسعه سبد محصولات و پیگیری مستمر تکنولوژی ها و علوم روز در صنعت فولاد دنیا از طریق تحقیق و توسعه اشاره کرد. شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، در نظر دارد به سازمانی سرآمد در حوزه تحقیق و توسعه و تکمیل کننده زنجیره تولید تبدیل شود تا نه تنها منجر به خلق ارزش بیشتر شود، بلکه به بالاترین سطح توان رقابتی در صنعت فولاد دست یابد. 

 

فضای پرریسک، متغیر و پرابهام محیط کسب و کار امروز ایجاب می کند که هر سازمانی برای بقا و ماندگاری در حیطه فعالیت خود استراتژی هایی را دنبال کند که آن را از رقبا متمایز سازد و زمینه ساز رشد درآمد و سودآوری در بلندمدت شود. در واقع افزایش توان رقابتی، رمز موفقیت سازمان در کسب و کار و پیشی گرفتن از رقبا است. در صنعت فولاد که یکی از مولفه ها و محرک های اصلی رشد اقتصادی در سطح کلان محسوب می شود، افزایش قدرت رقابت برای تولید محصولات با کیفیت بالا و با کمترین هزینه تولید اهمیت بسیاری دارد. در ایران همواره از دوعامل ذخایر سنگ آهن و دسترسی به منابع انرژی به عنوان مزیت های رقابتی ارزشمند توسعه صنعت فولاد یاد می شود، اما امروز شرایط در این صنعت به گونه ای رقم خورده است که دیگر بهره مندی از مزیت های رقابتی بر پایهمنابع موجود به تنهایی کافی نیست و استراتژی هایی باید در دستور کار قرار گیرند که هم موجب بقای سازمان شوند و هم پیشرفت آن را در بلندمدت تضمین کنند. شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به عنوان یکی از بزرگترین تأمین کنندگان خوراک واحدهای فولادسازی کشور، به موضوع افزایش توان رقابتی بر پایه دانش و تکنولوژی روز دنیا توجه ویژه ای داشته و همواره در تلاش است تا با حرکت همگام با پیشرفت های جهانی بر رقابت پذیری خود بیفزاید. رویکردی که موجب شده است تا این شرکت با اولویت قراردادن فرایند تحقیق و توسعه، به مجموعه ای سرآمد در میان فعالان زنجیره فولاد در کشور و منطقه تبدیل شود.

  • یک فاکتور بسیار مهم 

به طور کلی مزیت های رقابتی فعالان زنجیره فولاد کشور در دو دسته کلی مزیت رقابتی عمومی و خاص قابل دسته بندی هستند. مزایای رقابتی عمومی همان طور که از نامشان مشخص است، شامل حال همه فعالان زنجیره فولاد کشور می شود و بر پایه منابع موجود شکل گرفته است. دسترسی به ذخایر سنگ آهن و منابع انرژی فراوان موهبت هایی هستند که به جز شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، دیگر شرکت های فعال در زنجیره نیز از آن بهره مند می شوند. در حالی که مزیت های خاص، بر اساس نوع نگاه، تدوین استراتژی ها و عملکرد هر سازمانی متفاوت است. در واقع، سیاست گذاری های هر واحد تولیدی است که منجر به تقویت توان و قدرت رقابت آن می شود. در همین راستا شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، استراتژی ها و برنامه های متنوعی را دنبال می کند تا به سطوح بالاتری از رقابت پذیری دست یابد. آنچه که امروز شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر را از رقبا متمایز می کند، اتخاذ رویکرد های استراتژیک و منحصربه فرد این شرکت در حوزه های مختلف مانند بهبود بهره وری، تولید محصولات با کیفیت بالا و متناسب با نیاز مشتریان و توسعه سبد محصول است. دیدگاه همه جانبه و برنامه ریزی برای بهبود یکپارچه سازمان در همه حوزه ها (تجهیزات و ماشین آلات، تکنولوژی تولید، توسعه بازار، منابع انسانی و…) موضوع حائز اهمیتی است که شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر آن را چراغ راه اجرای برنامه های خود قرار داده است تا بتواند به سطح بالاتری از تولید، فروش و سود دست یابد و زمینه توسعه همه جانبه را نیز برای این شرکت فراهم کند.

در زنجیره فولاد، کیفیت بالای محصول یکی از امتیازات مهم تولیدکنندگان در عرصه رقابت قلمداد می شود. آهن اسفنجی خوراک اولیه کوره های فولادسازی کشور است و تاثیر کیفیت آن در محصول نهایی یعنی فولاد آشکار می شود. بنابراین حفظ کیفیت محصول اولین و شاید مهمترین موضوعی است که8 شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به آن توجه ویژه ای داشته است و به صورت دائمی استاندارد های کیفی محصولات خود را به روزرسانی می کند.در فرایند تولید این شرکت، بررسی و کنترل کیفیت، از خوراک ورودی کارخانه آغاز می شود و در حین فرایند تا تولید محصول نهایی ادامه می یابد تا به این ترتیب محصولاتی با کیفیت بالا در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

  • چشم انداز توسعه 

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برنامه های توسعه مختلفی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد محصولات دنبال می کند تا از این طریق، رقابت پذیری این شرکت در صنعت فولاد افزایش یابد. تک محصولی در شرایط فعلی که ریسک های فراوانی برای تولیدکنندگان ایجاد شده است، قدرت رقابت سازمان را کاهش می دهد. در همین راستا شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برنامه منسجمی را برای تنوع بخشی به سبد محصولات خود تدوین کرده است که این مسئله می تواند به ارتقای جایگاه و نقش آفرینی موثرتر این شرکت در صنعت فولاد کمک شایانی کند. چشم انداز اصلی این شرکت، رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 6 میلیون تن آهن اسفنجی، 5 میلیون تن شمش فولاد، 3 میلیون تن ورق فولادی و یک میلیون و 500 هزار تن محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا است. این برنامه ریزی بلند مدت، توان شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر را در پاسخگویی به نیاز مشتریان نیز افزایش می دهد. در این راستا پروژه های احداث کارخانه های مگامدول طوبی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 850 هزارتن آهن اسفنجی، فولادسازی و نورد گرم در دستور کار قرارگرفته اند. باید اشاره کرد که با به بهره برداری رسیدن واحد فولادسازی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، زمینه تولید محصولات استراتژیک و خاص که در کشور تولید نمی شوند، فراهم خواهد شد که این مسئله امتیاز ویژه ای برای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در مقایسه با رقبا به شمار می آید. حتی با تنوعی که در سبد محصولات بازار و ورود شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به بازارهای بین المللی دور از تصور نیست. گفتنی است شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در سال های گذشته موفق به صادرات آهن اسفنجی با بالاترین کیفیت شده است که این مسئله از توانایی رقابتی بالای این شرکت در بازارهای بین المللی حکایت دارد.

  • بازوهای توانمند رقابت پذیری 

بدون شک لازمه افزایش توان رقابتی شرکت های معدنی و صنعتی، همگام شدن با تحولاتی است که هر روز در فرایندهای مرتبط با صنعت فولاد رخ می دهد. تولید فولاد سبز موضوع فراگیری است که اغلب تولیدکنندگان بزرگ دنیا به آن توجه ویژه ای دارند و در کشورهای تولیدکننده فولاد، فرایندهای تحقیق و توسعه برای تولید فولاد پاک به صورت جدی و مستمر دنبال می شوند. از آنجایی که شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز در مسیری گام نهاده تا در همه حوزه ها به سطح استانداردهای جهانی دست یابد، بخشی از برنامه های تحقیق و توسعه خود را به مطالعه و تحقیق درباره تولید فولاد سبز اختصاص داده است. این شرکت در تلاش است تا مطالعات خود را در روش های تولید آهن اسفنجی بر پایه مصرف هیدروژن، آهن مذاب به روش الکترولیز و تکنولوژی فلش تکمیل کند و به روش های تولید محصولات پاک دست یابد، زیرا بهسازی فرایندهای تولید و یا ارائه روشی نوین در واحدهای احیای مستقیم و فولادسازی از جمله موضوعاتی هستند که دستیابی به آن ها به منزله رسیدن به بالاترین سطح رقابت در صنعت فولاد است.

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با توجه به شرایط رقابتی محیط کسب و کارها، بیش از گذشته بر تقویت خلاقیت و نوآوری تأکید دارد. این مسئله از جنبه افزایش تاب آوری این شرکت در شرایط پرریسک صنعت فولاد کشور نیز حائز اهمیت است. باید در نظر داشت که در سال های اخیر رقابت منحصربه فرد و دوام و کیفیت بالا شکل گرفته که این مسئله موجب کاهش چرخه عمر محصولات در بازارها شده و ضرورت نوآوری در محصول را بیش از گذشته افزایش داده است. بنابراین فایندهای تحقیق و توسعه نه تنها در راستای افزایش توانمندی فرایندهای تولید، بلکه در جهت توسعه محصول و به روزرسانی سبد محصولات نیز اهمیت دارد که این مسئله نیز در برنامه های آینده شرکت توسعه آهن و فولاد مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی، روند غیرقابل پیش بینی تحولات و پیشرفت های صنعت فولاد در مقیاس جهانی نیز انطباق پذیری سازمان ها را با این شزایط دشوارتر از گذشته می کند. بنابراین انجام فرایندهای تحقیق و توسعه را می توان به نوعی یک مزیت رقابتی ارزشمند برای دوام و پایداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در شرایط فعلی صنعت فولاد قلمداد کرد.

چنان که اشاره شد، صنعت فولاد کشور به واسطه مزیت های ذخایر معدنی و منابع انرژی رونق گرفت و توسعه یافت. این در حالی است که امروز ناترازی در تولید و مصرف حامل های انرژی انرژی، فعالان زنجیره را با معضل بزرگی به نام ریسک انرژی مواجه کرده و توان رقابتی آن ها را چه در سطح بازارهای بین المللی و چه در سطح کشور کاهش داده است. شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز به رغم برنامه ریزی برای استفاده حداکثری از توان و ظرفیت، نتوانست برنامه های تولید سال 1401 خود را به طور کامل به ثمر برساند و حدود 430 هزارتن تولید این شرکت به سبب افت فشار گاز و 14 هزارتن نیز به دلیل قطعی برق از دست رفت. در هر صورت شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر سال جاری را با رکوردزنی تولید آهن اسفنجی در فروردین ماه آغاز کرد، اما افت فشار گاز در فصل زمستان ریسکی است که تحقق برنامه های این شرکت را تهدید می کند. بنابراین به نظر می رسد که افزایش توان رقابتی فعالان زنجیره فولاد، به جز اتخاذ استراتژی های سازنده، در گروی تقویت و بهسازی زیرساخت های مرتبط با صنعت فولاد است.

نوشتهٔ پیشین
رویکرد های شرکت گهرزمین در حوزه ارتقای رقابت پذیری
نوشتهٔ بعدی
اقدامات شرکت فولاد شادگان در حوزه رقابت پذیری
فهرست