موفقیت تحسین برانگیز “فولاد گسترش” در راه اندازی یکی از پروژه های هفت گانه فولادی

مهندس داوود قنبریان، مدیر راه اندازی پروژه شرکت فولاد گسترش در گفت و گو با گروه رسانه ای پردازش خبر داد:

بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی در فولاد شادگان محقق شد، موفقیت تحسین برانگیز ” فولاد گسترش ” در راه اندازی یکی از پروژه های هفتگانه فولادی

پروژه فولادسازی شرکت صنعت فولاد شادگان واقع در استان خوزستان و در 35 کیلومتری شهر شادگان واقع شده است که موضوع آن احداث یک واحد فولادسازی با کوره قوس الکتریکی 800 هزارتنی با محصول تولیدی شمش فولادی (بیلت) می باشد، این پروژه یکی از پروژه های هفتگانه فولادی کشور بوده که با راه اندازی آن به هدف ظرفیت تولید فولاد در چشم انداز برنامه فولادی کشور نزدیک خواهیم شد.

درصد فیزیکی پیشرفت پروژه حدود 92% است. با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه، شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و سخت و همچنین حجم بسیار زیاد عملیات سیویل و شمع کوبی ناشی از محل قرارگیری پروژه (نسبت به سایر پروژه های هفتگانه) اجرای آن طبیعتاً سخت و زمان بر بوده است. هم اکنون پروژه در حال تکمیل تأمین تجهیزات باقی مانده، تکمیل عملیات نصب در بخش های مختلف و انجام عملیات تست و راه اندازی در نواحی مختلف پروژه و تکمیل خط ریخته گری می باشد.

گروه رسانه ای پردازش نظر به اهمیت موضوع گفت و گویی با مهندس داوود قنبریان، مدیر راه اندازی پروژه شرکت فولاد گسترش انجام داده است که با هم می خوانیم:

توضیح در رابطه با First Melt

پس از انجام تست موفقیت آمیز First Arc که مورخ 23 آبان سال جاری صورت پذیرفت، فعالیت اجرایی و عملیات تست و راه اندازی بر اساس برنامه ریزی دقیق و جامع و مشخص شده قبلی و به منظور انجام ذوب اول FIRST MELT کارخانه فولادسازی آغاز گردید.

با تلاش همکاران این شرکت که بالغ بر یک هزار نفر و حدود 30 پیمانکار زیرجموعه را شامل می گردد و با تلاش مستمر و شبانه روزی، عملیات نهایی نخستین ذوب در کوره قوس الکتریکی پروژه FIRST MELT در تاریخ 24 بهمن 1402 آغاز و در ساعات اولیه بامداد 25 بهمن ماه به صورت وفقیت آمیز صورت پذیرفت. واحد فولادسازی شرکت فولاد شادگان شامل یک کوره 170 تنی قوس الکتریکی با قابلیت تخلیه 140 تن ذوب بوده که در این عملیات با استفاده از دو سبد قراضه و آهن اسفنجی و اضافه کردن آهک و کک به وزن حدود 80 تن مواد شارژ کوره حاصل گردید.

نخستین ذوب حاصله از کوره EAF پس از نمونه گیری و اندازه گیری دما در پاتیل مذاب تخلیه گردید. در راستای راه اندازی عملیات FIRST HEAT فولادسازی، واحدهای آبرسانی شامل پمپ خانه، مخازن و کولینگ تاورها و اتاق های برق آبرسانی، تابلوهای 33 کیلوولت کوره و GIS، ترانس کوره، سیستم اتوماسیون و ابزار دقیق و الکتروگولاسیون کوره، برق رسانی به الکترودها، کلیه تست های عملکردی مکانیکی و حرکتی کوره و سیستم هیدرولیک، جرثقیل سقفی سالن ذوب، ترانسفر کار کوره، عملیات نسوز کوره و پاتیل، سبد قراضه، پاتیل مذاب و … به صورت کامل تست و راه اندازی شد که در مدار قرار گرفت.

وجه تمایز عملیات نسبت به سایر پروژه های فولادی 

از ویژگی های منحصربه فرد این عملیات که برای اولین بار در پروژه های فولادسازی داخل کشور شاهد آن بودیم، عدم استفاده از حتی یک کارشناس خارجی برای اجرای عملیات بوده و کلیه عملیات و برنامه ریزی توسط کارشناسان حرفه ای این شرکت انجام گرفت. این موضوع نشانه به ثمر رسیدن تلاش کلیه همکاران و متخصصان داخلی در دستیابی به دانش فنی و ساخت پروژه های فولادسازی است که در شرایط تحریم دستاورد بسیار ارزشمندی برای کشور به شمار می آید.

از دیگر ویژگی های این عملیات، تکمیل حجم فعالیت های مورد نیاز آن در کوتاه ترین زمان ممکن بود کمااینکه متخصصانی که در ابتدای شروع برنامه ریزی برای این امر از پروژه بازدید داشتند انجام این تست را با توجه به فعالیت های باقی مانده در تاریخ پیش بینی شده بسیار دور از دسترس می دانستند.

این روند پرشتاب تا راه اندازی سایر قسمت های پروژه همچنان ادامه دارد و پیش بینی می گردد سایر واحدهای پروژه از جمله آب رسانی، اکسیژن، کمپرسورخانه تا دوماه آینده آماده بهره برداری و تولید گردند و واحد ریخته گری در بهار سال 1403 وارد فاز راه اندازی شود.

توضیح در رابطه با مشکلات پروژه 

از مشکلات این پروژه می توان به تأمین های خارج از کشور، مشکلات تحریم، تأخیر در حمل و نقل دریایی، عدم حضور سوپروایزرهای خارجی، قطع دسترسی به تکنولوژ کوره قوس، تأمین لوازم یدکی حساس و مشکلات تبادل مالی با خارج از کشور اشاره نمود. البته خوشبختانه تأمین مالی داخلی این پروژه در 10 ماه گذشته توسط سهامداران آن شاما شرکت فولاد خوزستان، سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد در حال انجام بوده و طبیعتاً یکی از عوامل پیشرفت کنونی پروژه حاصل توجه این دو مجموعه به این پروژه بوده است. امید است، با استمرار تأمین مالی، به زودی شاهد تولید محصول و رسیدن به اهداف توافق شده، مطابق با برنامه زمان بندی باشیم.

سخن آخر

بدیهی است، مدیریت این پروژه با این شتاب و حجم نفرات درگیر در آن کار ساده ای نبوده و تنها با حمایت ها و نقش آفرینی مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان و تیم همدل و مجرب ایشان و همچنین مدیرعامل شرکت صنایع فولاد گسترش که با تدبیر و اعتماد به تیم پروژه در این کار خطیر ما را راهنمایی و پشتیبانی نمودند تشکر و سپاسگزاری نماییم. همچنین از مدیریت جناب آقای مهندس صفائیان، مدیر پروژه فولادسازی شرکت فولاد گسترش که با متدهای مدیریت نوین در پروژه موجبات غرور و افتخار آفرینی را برای کلیه مجموعه فراهم نمودند سپاسگزاری نمایم. همچنین لازم می دانم از کلیه پرسنل و دست اندرکاران، پیمانکاران و همکاران خودم که در سایت پروژه و در دفتر مرکزی با تلاش بی وقفه در این پروژه نقش آفرینی نمودند و همچنین دستگاه نظارت مقیم، مشاور عالی و همچنین تیم حرفه ای راه اندازی قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

امید است با راه اندازی این پروژه ایجاد اشتغال در منطقه رشد خوبی را شاهد بوده و باعث ایجاد رفاه بیشتر برای مردم شریف شهرستان شادگان که همیشه یار و پشتیبان تیم پروژه بوده اند گردد.

نوشتهٔ پیشین
استمرار بهبود صنایع فولاد گسترش
فهرست