اقدامات شرکت فولاد شادگان در حوزه رقابت پذیری

 

 

حسین کهزاد: مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان

 

 در فضای رقابتی وپرریسک کسب و کارهای امروز لازمه حضور در بازارهای داخلی و صادراتی، داشتن تدابیر خاص و اتخاذ رویکردهای خلاقانه برای متمایز شدن از رقبا است. افزایش توان رقابتی بنگاه های اقتصادی در صنعت فولاد کشور که مزیت های رقابتی متعددی را برای نقش آفرینی در بازارهای داخلی و بین المللی دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوعی که شرکت صنعت فولاد شادگان به آن توجه ویژه ای داشته است و با استفاده از الگوهای رقابت پذیری، نگرش متفاوتی را در رویکردها، برنامه ریزی های تولید و توسعه دنبال می کند. طرح های توسعه افزایش ظرفیت واحد احیای مستقیم، احداث واحد فولادسازی، برنامه ریزی عملی برای تولید فولاد پاک و به حداقل رساندن آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت این شرکت از جمله برنامه های افزایش توان رقابتی شرکت صنعت فولاد شادگان محسوب می شوند. رویکردهای این شرکت موجب شده است تا پروژه های شرکت صنعت فولاد شادگان در حوز فولاد سبز از جذابیت بالایی برای جذب سرمایه داخلی و خارجی برخوردار باشند.

در مسیر خلق مزیت 

اساسا توانمندی ها و قابلیت های یک سازمان که عامل مهمی در رقابت پذیری آن برشمرده می شود، نقش تعیین کننده ای در حضور موثر و پایدار آن در بازار و فضای کسب و کار دارد. شناسایی عوامل و شاخص های موثر بر رقابت پذیری بنگاه ها و تقویت آن در راستای افزایش قدرت رقابت در بازارهای داخلی و بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و ایجاد چارچوب و برنامه ریزی مدون برای ارتقای سطح رقابت پذیری بنگاه موجب می شود که سازمان جهت گیری مناسبی در عرصه رقابت داشته باشد. افزایش قدرت رقابت در صنعت فولاد از طریق بهبود کیفیت محصولات عرضه شده و کاهش هزینه ها ایجاد می شود. لازمه این امر داشتن اطلاعات کافی از نقاط قوت و ضعف سازمان، محیط بیرونی و رقبا است. در این راستا شرت صنعت فولاد شادگان که از تأمین کنندگان اصلی خوراک واحدهای فولادسازی کشور محسوب می شود، ابتدا نسبت به شناسایی مزیت های ذاتی مجموعه خود اقدام کرده است و سپس با تحلیل محیط بیرونی و رقبا برنامه های توسعه ای خود را تدوین و اجرا می کند. در شرکت صنعت فولاد شادگان موضوع رقابت پذیری و برنامه ریزی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان در زمان مناسب و با کیفیت بالای محصول اهمیت بسیاری دارد. این شرکت با بهره مندی از مزیت های نسبی موجود از جمله موقعیت استراتژیک خود در نزدیکی آب های آزاد و ایجاد مزیت های رقابتی جدید، در صدد بهبود شاخص های رقابت پذیری و ارتقای جایگاه خود در صنعت فولاد است. رویکردی که نقش به سزایی در روند تولید محصولات با کیفیت و بالاتر از ظرفیت اسمی، تسریع در اجرای پروژه های توسعه ای در دست اقدام، تنوع بخشی به سبد محصولات شرکت صنعت فولاد شادگان و تعریف پروژه های تحقیقاتی در تولید فولاد سبز داشته است.

  • مزیت هایی ارزشمند

شرکت صنعت فولاد شادگان یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ فولاد خوزستان است که این مسئله را می توان یک مزیت رقابتی برای این شرکت به شمار آورد، زیرا ساختارهای هلدینگی، مزیت های فراوانی برای شرکت مادر و شرکت های وابسته و یا فرعی دارد. تنوع در سرمایه گذاری، جلوگیری از موازی کاری ها، ورود سریع به بازارهای هدف و کاهش ریسک از جمله مزیت های رقابتی ساختار هلدینگ برای شرکت صنعت فولاد شادگان محسوب می شوند. این شرکت با استفاده از این مزایا و اقدامات هلدینگ فولاد خوزستان، توانست در تابستان سال جاری بدون کمترین چالش و دغدغه ای در خصوص تأمین انرژی و بدون توقفات ناشی از محدودیت مصرف برق، در مسیر تحقق اهداف تولید خود گام بردارد. به عبارت دیگر در شرایطی که اغلب تولیدکنندگان در زنجیره فولاد با چالش محدودیت های انرژی مواجه بوده اند، شرکت صنعت فولاد شادگان با بهره مندی از تدابیر و برنامه های هلدینگ فولاد خوزستان و حرکت در مسیر راهبردهای آن موفق به ثبت عملکرد متفاوتی در تولید آهن اسفنجی شد، به طوری که پیش بینی می شود شرکت صنعت فولاد شادگان تا پایان سال به اهداف و برنامه های خود در تولید محصول به صورت کامل دست می یابد.

علاوه بر برنامه ریزی مناسب، تولید آهن اسفنجی با استفاده از فناوری ایرانی پرد (PERED) موضوعی است که شرکت صنعت فولاد شادگان را نسبت به رقبا متمایز می کند و توان رقابتی این شرکت را در تولید افزایش می دهد. در این تکنولوژی بسیاری از عیوب روش های قبلی برطرف شده است. به عنوان مثال، مصرف گاز به واسطه تغییر در نحوه خوراک دهی کوره احیای مستقیم و ایجاد سیستم پیوسته برای احیای آهن اسفنجی با کیفیت بالاتری نسبت به روش های قبلی تولید می شود. به کارگیری تکنولوژی پرد موجب می شود تا بهای تمام شده محصول کاهش یابد و حاشیه سود بیشتری برای اشرکت رقم بخورد. بنابراین این فناوری یک مزیت رقابتی ارزشمند برای شرکت صنعت فولاد شادگان در تولید محصول برشمرده می شود. تولید محصولات با کیفیت این شرکت را نسبت به سایرین متمایز می کند و زمینه جلب و افزایش رضایت مشتریان را فراهم می سازد. در حال حاضر آهن اسفنجی تنها محصول موجود در سبد محصولات شرکت صنعت فولاد شادگان است. برای ارتقای سودآوری و رقابت پذیری، شرکت صنعت فولاد شادگان طرح های توسعه متعددی را در راستای تکمیل زنجیره ارزش، افزایش ظرفیت تولید و به دنبال آن حضوری موثرتر در بازارهای داخلی و بهره مندی از موقعیت استراتزیک خود در بازارهای بین المللی تدوین کرده است. لازم به ذکر است طرح ها و پروژه های در دست اقدام شرکت صنعت فولاد شادگان در راستای تحقق اهداف و برنامه های فولاد خوزستان تعریف شده اند که بهره برداری از آن ها نقش مهم و تعیین کننده ای در افزایش رقابت پذیری این شرکت نیز خواهند داشت. احداث واحد بیلت سازی اولین پروزه در دست اقدام شرکت صنعت فولاد شادگان است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد. علاوه بر این پروژه طرح کارخانه تولید اسلب عریض با ظرفیت سالانه یک میلیون 200 هزارتن محصول نیز در دستور کار این شرکت قراردارد که با بهره برداری از آن ظرفیت تولید شمش فولاد در شرکت صنعت فولاد شادگان به 2 میلیون تن در سال می رسد. در همین راستا و با هدف تأمین پایدار خوراک خطوط تولید، برنامه ریزی برای احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 760 هزارتن آهن اسفنجی در دستور کار قرار دارد. در پروژه احیای مستقیم شرکت صنعت فولاد شادگان به منظور کاهش مصرف انرژی و بهره گیری از تکنولوژی های جدید از روش هات لینک به صورت خوراک دهی مستقیم از کوره احیا به کوره فولادسازی استفاه می شود. علاوه بر این شرکت صنعت فولاد شادگان با بررسی محیط بیرونی کسب و کار و ریسک های ناشی از محدودیت های انرژی، طرح احداث نیروگاه 360 مگاواتی را به منظور تأمین برق مورد نیاز واحدهای فولادسازی در دستور کار خود قرار داده است، پروژه ای که دیدگاه همه جانبه شرکت صنعت فولاد شادگان،در راستای توسعه نشان می دهد.

  • یکه تاز در عرصه فولاد سبز 

به طور کلی شرکت صنعت فولاد شادگان برنامه های تولید، فروش و توسه را به گونه ای تدوین و اجرا می کند تا علاوه بر ایجاد هم افزایی، توان رقابتی این شرکت نیز افزایش یابد. باید در نظر داشت که موقعیت جغرافیایی و جانمایی مناسب شرکت صنعت فولاد شادگان در نزدیکی آب های آزاد، نیز یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی این شرکت محسوب می شود که می تواند از آن در جهت افزایش توان رقابتی خود در بازارهای بین المللی بهره مند شود. شرکت صنعت فولاد شادگان با نزدیکی به آب های آزاد و نزدیکی به مرزهای کشور عراق به عنوان یک بازار هدف در دسترس از موقعیت استراتژیکی برای توسعه صادرات برخوردار است و بر همین اساس، برنامه های صادراتی هلدینگ فولاد خوزستان در آینده و پس از به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه به این شرکت واگذار می شود که این مسئله نه تنها جایگاه شرکت صنعت فولاد شادگان را در ارزآوری به کشور افزایش می دهد، بلکه با توجه به تولید طیف وسیعی از محصولات، توان رقابتی این شرکت بیش از پیش می شود.

یکی از راه های ایجاد مزیت رقابتی خاص و منحصربه فرد، تغییر و به روزرسانی روش های قدیمی و حرکت به سوی استفاه از روش های نوین در صنعت فولاد است. شرکت صنعت فولاد شادگان با واقف بودن به اهمیت این مسئله، مطالعات میدانی در خصوص تولید فولاد سبز را محور مسیر جدیدی را برای تمایز نسبت به رقبا ایجاد کند. مطالعات نشان می دهند که جایگزینی گاز طبیعی با گاز هیدروژن می تواند یک گام بلند در راستای تولید فولاد پاک و محدود کردن مصرف سوخت های فسیلی باشد. از آنجایی که شرکت صنعت فولاد شادگان در نزدیکی واحدهای پتروشیمی قرار گرفته است، می تواند از هیدروزن تولید شده به عنوان محصول جانبی در این واحدها، سوخت واحد های احیای مستقیم را تأمین کند. بدیهی است که با به ثمر رسیدن این پروژه توان رقابتی این شرکت در بازارهای داخلی و صادراتی بیش از پیش افزایش می یابد.

موضوع کاهش آلایندگی های زیست محیطی صنعت فولاد، ابعاد متفاوتی دارد که تغییر در خوراک واحدهای احیای مستقیم فقط بخشی از آن محسوب می شود. شرکت صنعت فولاد شادگان در راستای کاهش آلودگی آب های منطقه شادگان، قراردادی را نیز با شرکت آب و فاضلاب منطقه منعقد کرده است تا این شرکت به جای تأمین آب مصرفی از رودخانه از پساب تصفیه شده شهری در فرایند تولید استفاده کند. در پروژه های تحقیقاتی شرکت صنعت فولاد شادگان تولید بریکت اسیدی از طریق بازیافت ضایعاتی مثل لجن صنعتی و گندله که یک پروژه نوین و منحصر به فرد به شمار می آید، تعریف شده است و از این طریق آلودگی ناشی از ضایعات و باطله به حداقل می رسد. علاوه بر این شرکت صنعت فولاد شادگان پروژه دستیار اپراتور با استفاده از هوش مصنوعی را به منظور افزایش دقت و سرعت عملیات، طراحی کرده است که یکی از دستاوردهای مهم این شرکت در راستای حرکت در مسیر تحولات انقلاب صنعتی چهارم محسوب می شود.

چنان که اشاره شد، استان خوزستان خصوصا منطقه شادگان از موقعیت جغرافیایی مناسبی برای اجرای طرح های توسعه صنعت فولاد برخوردار است. با توجه به برنامه ها و طرح های متنوع در دستور کار، شرکت صنعت فولاد شادگان محل مناسبی برای جذب سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی برای توسعه صنعت فولاد به شمار می آید. در این راستا شادگان و عمان در آینده ای نزدیک رقم می خورد که این مسئله با افزایش امنیت و جذابیت سرمایه گذاری در این شرکت همراه است و توان رقابتی آن را نیز در سطح بین المللی در بلندمدت افزایش می دهد.

نوشتهٔ پیشین
برنامه های شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای ارتقای رقابت پذیری
نوشتهٔ بعدی
تقدیر موثقی نیا از راه اندازی کوره فولادسازی شادگان بدون کارشناس خارجی
فهرست